Erwin Huizenga is praktijkbegeleider bij Cleanfors, het schoonmaakbedrijf van Amfors. Hij vertelt over hoe zijn dag eruitziet, wat zijn werk zo interessant maakt en hoe hij zijn medewerkers in hun kracht zet.
De medewerkers van Cleanfors werken voor verschillende bedrijven en organisaties in de regio. Zo maken zij dagelijks verschillende kantoren en openbare gebouwen schoon. Cleanfors biedt werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De medewerkers zijn goed opgeleid en krijgen altijd de begeleiding waardoor zij optimaal kunnen werken. Het zijn echte vakmensen. Erwin is praktijkbegeleider bij Cleanfors. In de ochtend is hij aanwezig bij verschillende organisaties die klant zijn. Dit is het drukste moment van de dag. Hij loopt altijd eerst een rondje over de werkvloer om op de hoogte te blijven van wat er speelt. Erwin: “Het is belangrijk om goed contact te houden met onze medewerkers. Als er iets aan de hand is, lucht het hen al op door erover te praten. Daarna zijn ze het vaak kwijt en kunnen ze zich weer met volle aandacht richten op het werk. Als ik veel haast heb en hierdoor iets minder aandacht voor de medewerkers, wijzen ze me erop dat zij ook belangrijk zijn. Dat is heel goed, zo houden we elkaar scherp.”
Maatschappelijk nuttig werk
De middag brengt Erwin meestal door op kantoor. Zijn werk is afwisselend en dat past bij hem. “Het plannen en organiseren, op pad gaan en contact met klanten en medewerkers maakt mijn werk dynamisch”, vindt Erwin. We vroegen wat zijn werk verder interessant maakt. “De doelgroep zelf. Je mag een positieve bijdrage leveren aan maatschappelijk nuttig werk. Dat maakt het voor mij van toegevoegde waarde.” Wat mensen vaak opvalt is dat medewerkers van Cleanfors heel precies te werk gaan. Alles heeft een volgorde en geen hoekje wordt overgeslagen tijdens het schoonmaken. “Dat klopt inderdaad. Onze medewerkers houden van structuur en niet van onverwachte dingen. Ze zijn zeer nauwkeurig. Dit vinden we niet alleen zelf. Regelmatig is er een keuring door een externe partij. Hier komen we steeds heel positief uit en daar kunnen we trots op zijn.”
Een goede match
De sfeer bij Cleanfors is goed. Dit komt onder andere omdat er rekening wordt gehouden met de samenstelling van het team. Een goede match is belangrijk. Als er dan toch iets aan de hand is weet Erwin de lucht snel weer te klaren. Is dit een talent of kun je dit leren? Wij zijn benieuwd hoe hij dit toch doet. Erwin: “Ik heb geen idee. Ik denk dat ik dit door de jaren heen heb geleerd. Wat ik vooral heb moeten leren is om geduld op te brengen.”
Openstaan voor eigen inbreng
Erwin vertelt dat de meeste mensen graag willen werken. Het is hierbij van belang om ze in hun kracht zetten. We vroegen hoe Erwin dit aanpakt. “Dat doe ik door het niet voor hen in te vullen. Je moet openstaan voor hun eigen inbreng en mogelijkheden. Ze kunnen veel meer dan je zelf denkt. Je moet hen niet onderschatten. Verder geven ze het zelf aan als ze iets nieuws willen proberen.” Bij Cleanfors werkt ieder in zijn/haar eigen team. Er is weinig verloop. Erwin: “Dat maakt dat de continuïteit gewaarborgd is. Dat is fijn voor de klanten en ook voor de medewerkers. Klanten en medewerkers leren elkaar steeds beter kennen en krijgen een goede band. Dit is een voordeel maar kan ook een valkuil zijn. Als er iets aan de hand is moet de klant de medewerker er wel op kunnen blijven aanspreken.”
Motivatie als drijfveer
We hebben nog een laatste vraag voor Erwin. Hij vertelt dat de meeste mensen graag willen werken en dat motivatie een drijfveer is. Hoe houdt hij zijn medewerkers gemotiveerd? Erwin: “Als leidinggevende moet je waakzaam blijven om medewerkers belangrijk te houden. Regelmatig complimenten geven hoort daarbij, óók bij drukte. Dat motiveert en geeft zelfvertrouwen. Ze geven het zelf ook aan als je dit niet doet. Ik ben blij dat ze het gewoon durven zeggen.”